Rubriky
Informace

Jak postupovat při ztrátě hesla k datové schránce

Ztratili jste či zapomněli obdržené přístupové údaje ke svému účtu v datové schránce? Tato situace má relativně jednoduché řešení. Jste-li držitelem některého z prostředků pro elektronickou identifikaci, jako je eObčanka, bankovní identita, Mobilní klíč eGonvernmentu atd., můžete se do datové schránky přihlásit pomocí služby Identity občana. Pokud se ale chcete i nadále přihlašovat jménem a heslem, poté je nutné si nechat vydat nové přístupové údaje na některém z více než 7 000 Czech POINTů.

Identita občana zahrnuje několik prostředků, které slouží pro jednoznačné ověření identity konkrétní osoby, která chce komunikovat se státem elektronicky na dálku prostřednictvím internetu. Její založení je obecně relativně snadné, ale zpravidla vyžaduje dodatečné ověření totožnosti.

Svým držitelů, umožňuje, mimo jiné, i přihlašování do datové schránky. Přihlášení identitou občana do datové schránky probíhá principiálně obdobným, stejně bezpečným a jednoduchým způsobem jako např. přihlášení do internetového bankovnictví. Záleží pouze na uživateli, který konkrétní prostředek elektronické identifikace se rozhodne používat.

Relativně nejsnáze dosažitelný prostředek elektronické identifikace je tzv. bankovní identita.

Pokud máte zřízeno internetové bankovnictví a pokud je vaše banka zapojena do projektu Bankovní identity, máte automaticky k dispozici právě i jeden z prostředků pro elektronickou identifikaci. Velká výhoda Bankovní identity je v tomto případě to, že již nepotřebujete žádné další přihlašovací údaje a nemusíte nikam chodit pro její zřízení, jako je to zpravidla nutné u jiných prostředků elektronické identifikace.

Další výhodou při využívání přihlašování prostřednictvím Identity občana je, že máte-li podezření, že by mohly být vaše standardní přihlašovací údaje (jméno a heslo) zneužity (např. při jejich ztrátě), nebo již nechcete tento méně bezpečný způsob přihlašování používat, můžete si přihlašování jejich prostřednictvím v datové schránce deaktivovat, případně si alespoň nastavit nové.

Potřebujete další tipy a triky na používání datové schránky? Stáhněte si zdarma příručku, kterou vypracovala Hospodářská komora České republiky.

Ke stažení příručka na datové schránky

Jak postupovat, když Identitu občana nemám zřízenou?

Pokud pro vás není přihlášení přes Identitu občana možné, zajděte si na kterékoli kontaktní místo Czech POINT a požádejte o zneplatnění původních přístupových údajů a vystavení nových.

Na kontaktním místě Czech POINT je vystavení nových přístupových údajů rychlé a bezplatné. Žádáte-li o zneplatnění vlastních přístupových údajů a zadáte svou emailovou adresu, je žádost obvykle vyřízena hned na místě a nové přístupové údaje obdržíte v podobě tzv. virtuální obálky zaslané na váš email. S sebou si rozhodně nezapomeňte vzít svůj doklad totožnosti.

K podání žádosti o zneplatnění lze zmocnit i jinou fyzickou osobu. Nevýhodou tohoto postupu je, že předložená plná moc je vždy převedena do elektronické podoby a žádost odeslána k posouzení na Ministerstvo vnitra. Ke zneplatnění údajů tedy v tomto případě nedojde hned. Nové přístupové údaje jsou poté vždy odesílány poštou na uvedenou kontaktní adresu, případně do datové schránky držitele.

Potřebujete další tipy a triky na používání datové schránky? Stáhněte si zdarma příručku, kterou vypracovala Hospodářská komora České republiky.

Ke stažení příručka na datové schránky